De sämsta vägarna hittar vi i Moldavien vilket inte är så konstigt då landet är Europas fattigaste. Vi ser åtminstone ett större vägbygge så det kommer att bli bättre. Från huvudstaden och norrut på M14 blir vi överraskade av en hyfsat bra betongväg dragen utanför städer och byar. Men plötsligt utanför en stad har man slutat att underhålla förbifarten och vi åker på den sämsta landsvägen hittills. Stora hål och bitvis centimetertjockt med jord på vägbanan.

  

  

I Moldavien är häst och vagn vanliga på landsvägen, ofta finns ett körspår parallellt med landsvägen och då kör man där, men inte alltid.

Bilparken i Moldavien är också sämre än i Vitryssland och Ukraina och vi ser många långtradare som stannat för någon mindre reparation. I stället för varningstriangel så lägger man då ut en avbruten kvist i vägbanan. Det här såg vi också i Ukraina.

  

I Moldavien är det svårt att hitta med hjälp av vägskyltar. Här är det latinska bokstäver som gäller vilket ju underlättar men hittar man inga skyltar så blir det svårt ändå. Vi ser att längs större landsvägar sitter så kallade milstenar som berättar vilken väg man är på och vad avståndet är till nästa stad.